KBC – Alles wat u moet weten

De Belgische bankverzekeraar KBC is ontstaan in 1998 toen de twee Belgische banken Kredietbank en CERA-bank zich samenvoegde met de verzekeringsmaatschappij ABB-verzekeringen. Vandaag de dag heeft de bank zich uitgebreid naar andere Europese landen, waar deze bekend is onder andere namen zoals CSOB en UBB, maar wel altijd onder hetzelfde logo. Onderhand heeft de bank meer dan 11 miljoen klanten in verschillende landen en bestaat het netwerk uit rond de 1500 bankkantoren met rond de 42.000 medewerkers. De visie van deze bank is “de referentie zijn voor bankverzekeringen in al onze kernmarkten”.

kbc

Qua strategie heeft de bank een fundament  wat bekend staat onder de naam/afkorting PEARL, wat staat voor performance, empowerment, accountability, responsiveness en local embeddedness. Daarnaast zijn op dit fundament vier basis pilaren gebouwd waar de gehele strategie op gericht is en op steunt.:

  • De klanten een unieke bankverzekeringservaring bezorgen.
  • De ontwikkeling van de groep op lange termijn bekijken en op die manier een duurzame en rendabele groei realiseren.
  • De klant staat centraal in alles wat de bank doet en bieden deze altijd een kwaliteitsvolle service en relevante oplossingen.
  • De verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van de samenleving en de lokale economieën, en dat laten reflecteren in de dagelijkse activiteiten.

Geschiedenis:

Zoals eerder vermeld, is KBC ontstaan in 1998 toen verschillende banken en een verzekeraar zich samenvoegde. Deze fusie zorgde voor een uniek bankverzekeringsmodel in België. De bank begon vrijwel meteen met de uitbreiding zich richtend op de centraal en oost Europese markt. In 2005 fuseerde KBC met Almanij waarbij de KBC Groep NV werd gevormd. Tot 2008 nam de bank verschillende financiële instellingen over in onder andere Roemenië, Servië en Bulgarije en in 2009 ook in andere landen van centraal en oost Europa.

In 2010 moest de bank echter gaan desinvesteren en begon het zogeheten desinvesteringsprogramma. Dit programma beëindigde in 2014 waarna de bank zijn strategie aanpaste. In 2015 betaalde de bank alle staatssteun terug, waarna ze in 2017 UBB en Interlease in Bulgarije overnam.

KBC in 2018:

KBC claimt zich momenteel volledig op de klant te richten om zo de beste bankverzekeringservaring te kunnen geven. Verder heeft KBC ook verschillende doelen voor de toekomst. Zo willen ze tussen 2015 en 2020 de eigen CO2 uitstoot met minimaal 20% verminderen en ook hun positie in duurzame fondsen verbeteren. Qua energie wil KBC zich ook meer richten op hernieuwbare energie en zo dus voor 2030 meer dan 50% van de openstaande kredieten in de energiesector portefeuille aan bedrijven geven die zich focussen op hernieuwbare energie.

Kantoren in België:

Op de website van de KBC is duidelijk aangegeven dat er verschillende soorten aanspreekpunten zijn voor verschillende onderwerpen. Zo kunt u zoeken naar bankkantoren, bedrijvenkantoren, privatebankingkantoren, verzekeringsagentschappen en als laatste kunt u zelf zoeken naar geldautomaten bij u in de buurt.
Op de website voert u in, in welke regio u op zoek bent naar een bepaald aanspreekpunt en dan kunt u op de kaart precies zien waar elk kantoor gevestigd zit. Onder de kaart kunt u het exacte adres en de contactgegevens van elk kantoor vinden, waarna u, als u verder klikt, ook de openingsdagen en tijden kunt vinden evenals overige informatie zoals of er een afspraak nodig is. De meeste kantoren zijn geopend van 9:00 tot 18:00, al hebben sommige een lunchpauze van één of meerdere uren.

Producten in België:

In België heeft KBC verschillende producten die verdeeld zijn in 6 categorieën: betalen, sparen, pensioensparen, beleggen, lenen en verzekeren. Daarna zijn alle categorieën weer onderverdeeld. Zo zitten onder betalen de zichtrekeningen, de betaalkaarten en de zelf bankieren. Onder sparen kunnen we spaarrekeningen, termijnbeleggingen en tak 21 producten vinden. Het kopje pensioensparen heeft veel informatiepaginas over fondsen en verzekeringen. De beleggingspagina is ook weer onderverdeeld in verschillende paginas zoals obligaties, tak 23 producten, aandelen, fondsen en andere producten. De categorië leningen heeft verschillende paginas over autoleningen, persoonlijke leningen, renovatieleningen, vakantieleningen en meer. Als laatste heeft ook te verzekeringen categorie verschillende verzekeringen in het aanbod, zoals een autoverzekering, reisverzekering, ziektekostenverzekering en nog meer veel.